Digital View: dit waren de hoogtepunten

Hoogtepunten van Digital View: Unexpected Summer

De derde editie van Digital View ligt alweer achter ons. Wat een verrassende middag! Het evenement draaide om digitale trends en transities in verschillende vakgebieden, waar een interessante mengeling van bezoekers op af kwam. Ruim 400 mediamensen, marketeers, vastgoedprofessionals en techy’s kwamen bijeen om inspiratie op te doen over nieuwe digitale mogelijkheden in hun vakgebied.

De organisatie van Digital View koos voor een vernieuwde setting, waardoor het event net even anders was dan andere. In korte sessies van acht minuten deelden toonaangevende experts hun kennis en visie op media, advertising & technologie. De bezoekers konden de sprekers via een eigen koptelefoon volgen. Er spraken steeds twee sprekers tegelijk in dezelfde ruimte, waardoor de bezoekers op elk gewenst moment naar een andere spreker konden switchen. Na afloop van het inhoudelijke gedeelte was er buiten een gezellige borrel. De DJ draaide in een knaloranje kever, de zon scheen, het bier was koud en op de barbecue grilde vis, vlees en verse groenten.

Er stonden twaalf sprekers op het programma. Een paar hoogtepunten:

Trends & ontwikkelingen in de media, advertising & technologie

“Tesla is het volgende media device”, stelde David de Jong. De founding director van Screen6 ziet de auto als een nieuw consumptiemedium, omdat het in verbinding staat met internet, mobiele apparaten en informatieplatformen. De toekomst? “Met the internet of things vervagen de traditionele platformen en worden auto’s een interessant medium voor marketeers.”

Branding & Innovatie

Volgens Edward Tetteroo (This Page Amsterdam) moet branding veel innovatiever worden. “Brands moeten functioneel zijn door iets toe te voegen voor de doelgroep. Maar het is minstens zo interessant om iets te maken om de doelgroep uit hun stoel te blazen met innovatieve projecten”, aldus de founding director van het digitale productiebureau.

Online marketing in de filmindustrie

Mike Weertz (acteur & filmmaker) pleitte voor online marketing in de Nederlandse filmindustrie. Als filmmaker ontdekte hij de voordelen van display advertising. “De filmsector zet nu dure tv-campagnes en abri’s in om de doelgroep te bereiken en dat kan veel effectiever. Met online advertising bereik je dezelfde doelgroep, in veel kortere tijd en het is vele malen goedkoper.”

Luisteren naar de eindgebruiker

“Waarom luisteren wij ons nog steeds niet naar de eindgebruiker?” vroeg Henk-Jan Journée zich af. De oprichter van Fibéo, een online marktresearch tool, zei dat je voor het optimaliseren van je website de klant structureel in het proces moet betrekken. “Er wordt nu alleen gekeken naar conversie en het klikbaar maken van pagina’s. Klanttevredenheid is juist belangrijk voor een goede relatie, omdat daardoor je klanten jouw producten kopen en terug blijven komen.”

Data protectie & online marketing

“Data driven marketing is een actueel onderwerp, er komt steeds meer regeldruk op het gebied van data protectie en bescherming van persoonsgegevens”, aldus ICT Advocaat Lorentz Bult. “Sinds 1 januari kan de toezichthouder boetes opleggen. Tegelijkertijd ontkom je als marketeer niet aan de technologische ontwikkelingen.” Het advies? “Marketeers moeten ervoor zorgen dat het online beleid voldoet aan de strakker wordende EU-regelgeving.”

Wij kijken weer uit naar de winter editie van Digital View!