Cross-device retargeting, wat voegt het toe?

Moeiteloos jouw doelgroep volgen

Als online marketeer is het een uitdaging om uit het aantal bezoekers dat op je website komt zoveel mogelijk conversie te krijgen. Maar hoe doe je dat in een tijd waarin consumenten steeds moeilijker zijn te volgen omdat ze continue switchen tussen devices? Een techniek als cross-device retargeting biedt uitkomst. Hoe werkt het en wat voegt cross-device retargeting toe?

Consumenten switchen meer dan ooit tussen devices en dagen online marketeers uit om mee te bewegen met die ontwikkelingen. Als we alleen kijken naar de online transacties in Nederland gaat op dit moment 50% van de aankopen al via een cross-device aankoopproces. Mobiele devices zijn daarbij nog eens verantwoordelijk voor één derde van alle online transacties in Nederland. Tel daarbij op dat mensen gemiddeld 15 uur per week op een mobiel zoeken naar producten of diensten. Dan begrijp je dat het online aankoopproces en de customer journey geen lineaire processen zijn die op één apparaat plaatsvinden.

Duidelijk. Maar wat is cross-device retargeting?

Het is dus belangrijk om online display campagnes te voeren die naadloos op ieder device overgaan. Met cross-device retargeting kun je dit realiseren. Het is een strategie die bezoekers identificeert en vervolgens retarget met een relevante boodschap op alle apparaten die ze gebruiken. Je volgt je doelgroep dus op alle devices, waardoor de customer journey en het aankoopproces niet worden verstoord. Dat heeft verschillende voordelen en toegevoegde waarde.

Wat is de toegevoegde waarde van cross-device retargeting?

  • Het grote voordeel is dat je de doelgroep bereikt op de tijdstippen dat ze veel van hun mobiele devices gebruik maken of juist achter de desktop zitten. Zo bereik je meer geïnteresseerde klanten.
  • Consumenten oriënteren zich vaak op een mobiele telefoon of tablet, terwijl ze een aankoop liever op een desktop doen. Ook zijn lang niet alle websites mobiel vriendelijk. Cross-device retargeting voorkomt dat mensen afhaken door de advertentie vervolgens op hun desktop aan te bieden.
  • De klanten die anders niet gevolgd kunnen worden in sommige applicaties krijgen nu wel een advertentie te zien op hun laptop of desktop.
  • Het verhoogt brand awareness en met name brand recall.
  • Het moedigt herhaald websitebezoek aan.

Klinkt goed. Hoe werkt cross-device retargeting dan?

Cross-device retargeting gebeurt op basis van complexe algoritmes. Allereerst wordt per gebruiker een heleboel user-agent data verzameld. Dat zijn niet-persoonlijke data, zoals browsergebruik, interesses, geschatte locaties, netwerk connectie, et cetera.  Het algoritme voorspelt vervolgens welke devices horen bij dezelfde persoon, zoals een mobiel en een laptop. Wanneer die persoon een website bezoekt wordt een cookie gedropt. Deze slaat het bezoekgedrag op. Op deze manier kun je de doelgroep die op mobiel naar een vakantie zocht, vervolgens op hun desktop een banner met die vakantie  laten zien. En vice versa natuurlijk.

Marqeting biedt deze service standaard in onze pakketten aan. Wil je er meer over weten? Neem gerust contact met ons op.

Willemijn Hoedjes is campagnemanager bij Marqeting en tevens de auteur van deze blog. Ze is verantwoordelijk voor het beheren en optimaliseren van uiteenlopende online advertising campagnes. Willemijn weet alles van de display strategieën en targetingmogelijkheden.