Advertising as a service

Advertising as a service

De Duitse brancheorganisatie voor de online industrie (BDWV) concludeerde onlangs in een rapport dat creatie nog steeds niet goed geïmplementeerd wordt in programmatic (geautomatiseerde) display advertising. Zonde. Want met creatie kun je reclamecampagnes juist persoonlijk en service-gericht maken. Hoe doe je dat? In deze blog leg ik uit hoe je dat met zogenoemde dynamische feeds kunt doen.

Onpersoonlijke boodschap, zonde van het geld

Volgens BDWV is het probleem dat advertenties vaak veel te generiek zijn. Ook bij Marqeting merken wij dat. En dat is zonde, want zoals mijn collega’s Sophie en Dirk al eerder beschreven zijn het juist de persoonlijke boodschappen die goed werken. Er is ontzettend veel data beschikbaar die je bij uitstek kunt inzetten om campagnes persoonlijk te maken. Campagnes waarin data en creatie gekoppeld zijn, zijn dan ook het meest succesvol.

Data en creatie koppelen dus. Leuk maar hoe doe je dat?

Dit kan met een dynamische feed. Dit is in wezen de database aan variabelen die je achter een banner hangt. Denk daarbij aan weersomstandigheden, trending tweet topics of zelfs de actuele files. Het zijn de gegevens die worden gebruikt om een banner real time vorm te geven. Als adverteerder bepaal je vooraf welke variabelen tot welke uitingen moeten leiden. Bijvoorbeeld: bij zonnig weer wil je een zonnebril in jouw banner, bij regen een paraplu.

Je kunt verschillende externe bronnen aan jouw banners koppelen (bv. open source weer data, twitter of de verkeersinformatiedienst). In principe zijn alle data te koppelen, zo lang het maar online beschikbaar is. Het algoritme berekent in een milliseconde hoe de banner moet worden ingevuld op basis van de actuele omstandigheden. En dit gebeurt elke keer als een consument een website opent. Jouw banner wordt dus keer op keer afgestemd op de eindgebruiker.

Kwaliteit boven kwantiteit

Met relevante en persoonlijke reclames kun je klanten aan je binden. Het kan voor de consument zelfs aanvoelen als een stukje service, omdat je inspeelt op wat er gebeurt in hun omgeving. Daar is je mediabudget beter mee besteed dan wanneer je het budget inzet op volume. Kwaliteit boven kwantiteit.
Wij kunnen je strategisch advies geven en helpen bij het opstellen van dynamische succesvolle campagnes.

Ewout Lieben is senior digital advertising consultant bij Marqeting. “De techniek achter programmatic advertising vind ik fascinerend. Je kunt er waanzinnig veel kanten mee op om nog meer uit een online strategie te halen. Ik help opdrachtgevers hier dan ook graag bij!