Hoe je landelijk online adverteert met lokaal resultaat

Hoe je landelijk online adverteert met lokaal resultaat

Online zichtbaarheid is niet alleen voor webwinkels van belang, ook voor organisaties met fysieke winkels. Met name voor franchise- en dealerorganisaties is lokaal adverteren belangrijk. Want een actuele aanbieding in Groningen is niet interessant voor een consument die zich dan in Maastricht bevindt. Maar hoe vergroot je online jouw zichtbaarheid bij die lokale doelgroep? En belangrijker, hoe doe je dat efficiënt én rendabel voor meerdere lokale vestigingen tegelijk?

Budget

Franchise- en dealerorganisaties moeten doorgaans hun advertentiebudget verdelen over hun verschillende vestigingen. Hierdoor is per vestiging vaak een klein budget beschikbaar, waardoor marketeers zijn aangewezen op regionale media, zoals huis-aan-huis folders. Dat is natuurlijk niet ideaal. Want het bereik van regionale media is niet groot te noemen en de meetbaarheid van de resultaten is slecht.

De voordelen van online

Door online te adverteren los je een groot deel van dit probleem op. Online advertenties kun je namelijk op landelijke media plaatsten, zoals telegraaf.nl of nu.nl, en tegelijkertijd alleen richten aan consument in een bepaalde regio. Zo creëer je dus een groter én relevanter bereik. Daarnaast zijn de resultaten van online advertenties direct meetbaar.

Uitdagingen

Maar online adverteren voor meerdere lokale vestigingen is niet altijd even makkelijk. Het uitrollen van aparte campagnes voor verschillende vestigingen is tamelijk tijdrovend. Zeker als de organisatie zeg, 150 vestigingen heeft. Vaak wil elke vestiging met een eigen boodschap en uiting adverteren. Dit is niet alleen kostbaar, maar het bedreigt ook de uniforme uitstraling die de franchisegever of dealerorganisatie wenst uit te stralen.

Een praktijkcase

Hetzelfde probleem had één van onze opdrachtgevers, een kaas-winkelketen met 21 speciaalzaken in Nederland. Zij wilden een jongere doelgroep aanspreken, de merkbekendheid vergroten en meer omzet in hun lokale winkels realiseren.

In samenwerking met het mediabureau Byteffekt hebben we een online campagne opgezet. Van de 21 winkels deden er 12 mee. Een mooie testcase dus. We maakten gebruik van onze technologie Multi-Advertising, waarmee je in één keer meerdere lokale online advertising campagnes kunt uitrollen, vanuit een centraal punt op merkniveau. Voor elk van de 12 winkels werd een unieke regio aangewezen waar de banner werd uitgeleverd. Natuurlijk wel op landelijke mediatitels, om het bereik te maximaliseren.

Aangenaam verrast door de resultaten

We waren aangenaam verrast door het resultaat. De zeer hoge click-through-rates van 0,4% en gemiddeld 0,24% wezen uit dat een brede doelgroep interesse had in de kazen. En dit had offline ook effect: de deelnemende 12 winkels realiseerden een groei van 5-6% ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor. En de winkels die niet aan de campagne meededen? Die zagen geen omzetstijging.

Mark Kamphuijs, digital advertising consultant bij Marqeting. “Op het gebied van display advertising is Multi-Advertising een fantastische tool voor franchise- en dealerorganisaties. Eén centrale campagne zorgt voor lokale relevantie! Wil jij hier meer over weten?”