Zo bereik je met display advertising je advertentiedoelen (deel 2)

Zo bereik je met display advertising je advertentiedoelen (deel 2)

In mijn vorige blog kon je lezen op welke wijze je display advertising kunt inzetten om verschillende  advertentiedoelen te bereiken. In dit deel leg ik uit hoe je duidelijke advertentiedoelen stelt, de KPI’s helder krijgt en hoe je daar de juiste display strategie aan koppelt.  

Duidelijke doelstellingen, heldere KPI’s

Een goede programmatic display strategie begint bij duidelijke doelstellingen met heldere KPI’s (Key Performance Indicators). Zonder deze zaken vooraf helder te hebben kun je haast geen succesvolle campagne opzetten. Je hebt dan namelijk geen beeld van van je doelgroep, hoe je die moet targetten en welke boodschap je in je uiting moet tonen.

Tips om goede doelen te stellen

KPI’s formuleer je aan de hand van (smart-)doelen. Dit zijn enkele tips die ik online marketeers meegeef:

  1. Maak doelen haalbaar, anders heeft het geen zin.
  2. Stel de KPI’s regelmatig bij en als je er één haalt, verander dan de KPI en de focus.
  3. Zorg dat je na een bepaalde tijd (minimaal twee maanden) de KPI’s doorloopt, zodat je op verandering en het verloop van de campagne kunt inspelen.

De display strategie

Als de KPI’s scherp zijn, ga ik samen met de opdrachtgever de strategie formuleren. Een display-funnel is een goed hulpmiddel in het bepalen de display-strategie. Het geeft namelijk inzicht in welke aankoopfase de consument zich bevindt. Dit loopt van ‘onbekend met het merk’ tot ‘klaar voor een aankoop’. Het is belangrijk dat jouw banners aansluiten bij de fase waarin de consument zich op dat moment bevindt. In een notendop komt het hierop neer:

KPI # 1 – Aantal impressies

Wil je de zichtbaarheid van je merk vergroten of awareness rondom een tijdelijke promotie? Kies dan voor een KPI van een x aantal impressies. Dat wil zeggen het x-aantal keren dat de banner is getoond aan het publiek. Grote formaten banners lenen zich hier goed voor, die above the fold worden getoond (zonder te scrollen). Hier past een CPM (Cost Per Mille) model bij, waarbij je afrekent per 1000 weergaven.

KPI # 2 – Aantal clicks of CTR

Is jouw doel om nieuwe relevante bezoekers naar je website te trekken? Dan is een x aantal clicks of een click-through-rate (CTR) een geschikte KPI. Kies voor een CPC (Cost Per Click) model, waarbij je afrekent per click op de banner. Zorg altijd dat de landingspagina, dat wil zeggen de pagina waar clickers terecht komen, perfect aansluit op jouw banner.    

KPI # 3 – Aantal conversies

Wil je urgentie creëren en bezoekers overtuigen om een aankoop te doen? Dan is je KPI een x aantal conversies of conversieratio. De best passende strategie is een retargeting display strategie. Hiermee bereik je personen die eerder jouw website hebben bezocht en dus al een zekere mate van interesse hebben in jouw product of dienst. Overigens hoeft een conversie niet altijd een aankoop te zijn. Het kan bijvoorbeeld ook een registratie of een informatie-aanvraag zijn. Ook hier is het zeer belangrijk dat je landingspagina klopt. Een banner kan nog zo goed werken, met een onduidelijke landingspagina verlies je conversies.

Er zijn nog veel meer mogelijkheden. Ik bespreek ze graag met je en help je verder inzicht te krijgen in de display-funnel. Dus als je meer wilt weten hoe programmatic display advertising kan bijdragen om jouw boodschap bij de doelgroep over te brengen, neem dan gerust contact op.

Aron Kroes is campagnemanager bij Marqeting. Dagelijks analyseert en optimaliseert hij display campagnes van uiteenlopende opdrachtgevers met verschillende doelstellingen. Hierdoor heeft hij uitstekend inzicht ontwikkelt in wat werkt, en wat niet in display advertising.