Drie inspirerende cases van lokaal adverteren

Drie inspirerende cases van lokaal adverteren

Multi-Advertising ging bijna twee jaar geleden live. Inmiddels heb ik veel opdrachtgevers mogen helpen om online lokaal succes te behalen. Ik heb tal van innovatieve campagnes voorbij zien komen. En met mooie resultaten. In deze blog deel ik drie succesvolle voorbeelden om je te inspireren.

Online adverteren, offline omzet

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, kan online adverteren ook offline omzet opleveren. Een campagne die wij draaiden voor een kaaswinkel is daar een mooi voorbeeld van. Van de 21 vestigingen deed ongeveer de helft mee aan de multi-advertising campagne. Het bood een mooie gelegenheid om de resultaten te vergelijken. Met multi-advertising maakten we voor elk van de deelnemende kaaswinkels een aparte bannercampagne. Elke winkel kreeg een unieke regio toegewezen waarin de banner werd uitgeleverd. Ook werd er in de banner een offline actie getoond om consumenten naar de lokale kaaswinkel te trekken. Wat bleek? De winkels die meededen zagen een omzetverhoging van 5 tot 6%. Terwijl de omzet van de overige filialen gelijk bleef.

Vergelijken

Deze case laat ook zien dat in een multi-advertising campagne niet alle filialen mee hoeven te doen. Sterker nog, het biedt een mooie gelegenheid om het offline effect ervan te zien. Lukt het dus niet om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen voor het draaien van online campagnes? Geen punt. Test met een paar, dan kan de rest altijd nog volgen.

Verhoog je CTR met een ander product per regio

De ene regio is de andere niet. Sommige producten zijn bijvoorbeeld veel populairder in de randstad dan daarbuiten. Speel hier slim op in in je campagne. Dat kan de click through rate (CTR) van je campagne sterk verbeteren.
Ik zag dit terug in een campagne voor een franchiseorganisatie die huishoudelijke apparaten verkoopt. De ondernemers van deze franchiseformule wilde zelf kunnen bepalen met welk product in hun regio werd geadverteerd. In de multi-advertising campagne die we voor hen draaiden, koppelden we elk filiaal aan het product naar keuze. Hierdoor sloot de banner beter aan bij de lokale behoefte. Dat leverde direct meer clicks op.

Tegelijkertijd toont deze case dat de lokale ondernemer meer betrokken kan worden bij de marketingactiviteiten. Hij beslist immers over de voorraad en voelt haarfijn aan wat aanslaat bij de lokale doelgroep.

Er is veel mogelijk met targeting

Tot slot geef ik graag een voorbeeld van hoe je multi-advertising kan versterken met de juiste targeting? Een tuinmeubelwinkel wilde alleen advertenties laten zien aan mensen met een koopwoning met tuin in de buurt van hun winkels. Gegevens uit een externe databron geven inzicht in welke postcodegebieden veel huizen met een tuin liggen. Deze gegevens koppelden we aan de ruim 50 vestigingen van het bedrijf. Zo werd voor elke vestiging alleen de doelgroep bereikt die relevant was. Een mooie manier om veel gerichter het advertentiebudget te besteden.

Ewout Lieben is Senior Consultant bij Marqeting. “Ik ben samen met mijn opdrachtgevers continu op zoek naar innovatieve manieren om het hoogste rendement te halen uit hun online marketingbudgetten. De mogelijkheden met Programmatic Display zijn erg divers. Ik zie het als een uitdaging om met inzet van de juiste data specifieke doelgroepen zo goed mogelijk te bereiken.”