Het recept om gegarandeerd je doelgroep te bereiken

Soms weet je als adverteerder precies wie je doelgroep is en welke websites zij bezoeken. Hoe zet je programmatic advertising dan optimaal in? Die vraag krijg ik de laatste tijd vaak. In deze blog bespreek ik hoe jij je doelgroep en de websites die zij bezoeken gegarandeerd bereikt én je budget optimaal benut.

1. Third Party Data

Als je precies weet hoe jouw doelgroep eruit ziet of waar zij wonen en je wilt daar gericht op adverteren, is het aankopen van Third Party Data the way to go. Er zijn steeds meer partijen die data aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan data van Funda of CRM systemen van bekende websites. Als je deze data toevoegt aan je campagne, kun je bijvoorbeeld targeten op gezinsgrootte, inkomensniveau, leeftijd en interesses. Maar je kunt ook gericht adverteren in een regio waar modale gezinnen wonen in koopwoningen met een tuin.

2. Deal ID’s

Om controle uit te oefenen op welke website je advertentie vertoond wordt, kun je een Deal ID afsluiten. Een Deal ID is een rechtstreekse deal met een online uitgever, waardoor jij met selecte groep adverteerders toegang krijgt tot zijn private marketplace. Zo kun je afspraken maken op welke websites, pagina én plek jouw advertentie wordt getoond. Je betaalt iets meer voor je vertoningen, maar de kans is groot dat je een plek garandeert op de websites die jouw consumenten bezoeken.

3. Channel

Een andere manier om alleen op bepaalde websites te adverteren is door een channel te maken in het DSP-systeem. Het is een soort whitelist, een cluster van specifieke bekende websites die je insluit in je campagne. Een channel is gekoppeld aan een categorie, zoals Business & Finance, Living of Female. Alle andere websites worden dan automatisch uitgesloten. Je kader is breder dan bij een Deal ID en dat maakt het ook iets goedkoper. Maar je vertoningen staan alsnog op de plek waar jouw doelgroep komt.

4. Verdeel je budget voor optimaal bereik

Om je doelgroep écht optimaal te bereiken, adviseer ik je om je budget te verdelen over specifiek targeten en run-of-network (RON). Met RON laat je het algoritme doen waar het goed in is: de optimale doelgroep vinden en daarop te optimaliseren. Je weet namelijk nooit 100% zeker dat de doelgroep die jij voor ogen hebt, daadwerkelijk de doelgroep is. Een goed voorbeeld daarvan is een campagne voor seizoenkaarten van FC Utrecht. De adverteerder verwachtte dat de doelgroep populaire voetbal websites bezocht, maar al snel bleek dat de kaarten veel verkocht werden via Libelle.nl. De vrouwen kochten de seizoenkaarten voor hun mannen.
Dus: combineer je eigen kracht met die van programmatic, dan bereik jij gegarandeerd je doelgroep.
Mark Kamphuijs is Digital Advertising Consultant bij Marqeting. “Ik vind het mooi om de wensen van de opdrachtgever te vertalen in de ideale campagne. Ik zoek daarbij naar alle mogelijkheden en naar efficiëntie.”