3 x verborgen targeting mogelijkheden (en hoe die bijdragen aan performance)

Succesvolle banner campagnes zijn lang niet altijd de campagnes met de standaard targeting opties. Dat weet ik ondertussen uit ervaring. Daarom bespreek ik in deze blog drie verborgen targeting mogelijkheden die kunnen bijdragen aan het succes van je campagne.

In de brainstorm met opdrachtgevers kijk ik altijd hoe ik de wensen en verwachtingen het beste kan waarmaken. De standaard campagne gaat uit van targeting op basis van het device, de locatie en de internetbrowser. In verschillende cases blijkt echter dat minder gebruikte targeting mogelijkheden heel goed kunnen bijdragen aan het behalen van je doelstellingen. Er zijn drie verborgen pareltjes in het systeem: targeten via een wifi netwerk, targeten op tijdstip en targeten op taal.

1. Targeten via een wifi netwerk

Internet Service Provider targeting maakt het mogelijk om banners uit te serveren aan personen die zijn ingelogd op een specifiek Wi-Fi netwerk. Dit is dus een uitgelezen manier om een specifieke doelgroep te bereiken. Een voorbeeld. Eén van onze opdrachtgevers wilde studenten bereiken in een bepaalde stad in Nederland. Waar beter dan in de universiteitsbibliotheek? Studenten loggen in en maken verbinding met het Wi-Fi netwerk. Vervolgens werd deze groep users als doelgroep ingesteld. De click-ratio van deze campagne was hoog, wat illustreert dat er veel interesse was en dat ze de juiste doelgroep te pakken hadden.

Dit kan je natuurlijk ook op je eigen netwerk doen, als je informatie of acties via een banner wilt tonen aan personen in jouw gebouw.

2. Targeten binnen een bepaald tijdsbestek

Temporal of tijdelijke targeting is een vorm van targeting om je campagne te voeren binnen een bepaald tijdsbestek. Normaalgesproken worden banners gedurende de dag uitgeserveerd. Maar het kan heel voordelig zijn om de mediadruk op te voeren op een specifiek tijdstip. Neem de koffieleverancier die tijdens typische koffiemomenten een banner met zijn koffiemerk wilt tonen. Of de brandingcampagne voor een bezorgservice tussen 16u en 22u ‘s avonds. Slim is om ook het type device in te stellen: overdag zichtbaar op PC als mensen op het werk zitten en ‘s avonds op de bank op smartphones.

3. Targeting op taal in de browser

Targeten op taalinstellingen van een browser stelt je in staat om mensen te bereiken die wel in Nederland zijn, maar niet de taal spreken. Toeristen bijvoorbeeld, of expats. Browsers zijn namelijk ingesteld – en te targeten – op de taal die de gebruiker uitkiest. Voor een adverteerder van een toeristische attractie sloten we de Nederlandse browsers uit de campagne. Een andere optie is om twee of meerdere browsers te targeten met verschillende banners. Bijvoorbeeld een Engelstalige voor de expats en een Nederlandstalige gericht op Nederlanders.

Deze verborgen parels in het programmatic systeem kunnen je helpen om je campagne nog succesvoller te maken. Ik denk graag met je mee hoe we dat kunnen realiseren.

Willemijn Hoedjes is campagnemanager bij Marqeting en ook de auteur van deze blog. Ze is verantwoordelijk voor het beheren en optimaliseren van uiteenlopende online advertising campagnes. Willemijn weet alles van display strategieën en targeting mogelijkheden.