Kaas & Zo

OVER BYTEFFEKT

BytEffekt is een reclamebureau gevestigd in het Friese Aldeboarn en gespecialiseerd in digital advertising. Met creatieve concepten weet BytEffekt jongeren te bereiken, sales te stimuleren en merken te bouwen. De meerwaarde van BytEffekt zit in haar aanpak, waarin continu optimaliseren centraal staat.

DE OPDRACHT

BytEffekt werd ingeschakeld door Kaas en Zo , een franchiseformule met 21 kaasspeciaalzaken in de Randstad en Noord-Holland. Zij wilden aan de slag met online advertising, een kanaal dat zij niet eerder hadden geprobeerd. Met deze allereerste online campagne beoogden zij een jongere doelgroep aan te spreken, naamsbekendheid te vergroten en de omzet in de fysieke winkels te verhogen. Erik Westerhoven , één van de oprichters van Byteffekt en verantwoordelijk voor campagne management, sales en strategie, zocht hiervoor een samenwerking met Marqeting vanwege haar expertise op het gebied van display advertising voor franchisers.

ERIK WESTERHOVEN: “WE ZIJN ECHT POSITIEF VERRAST DOOR DEZE GOEDE RESULTATEN, DIE WE MEDE TE DANKEN HEBBEN AAN DE PRETTIGE SAMENWERKING. MARQETING HEEFT ONS DE TECHNIEK UIT HANDEN GENOMEN, ZODAT WIJ ONS VOLLEDIG KONDEN RICHTEN OP DE STRATEGIE. MULTI-ADVERTISING IS BOVENDIEN HEEL PRETTIG VOOR HET LABEL, OMDAT DE RESULTATEN PER FRANCHISENEMER HEEL INZICHTELIJK EN EENVOUDIG TE VERGELIJKEN ZIJN.”

DE OPLOSSING

Met de Multi-Advertising technologie van Marqeting werden voor de twaalf deelnemende franchise kaaswinkels aparte campagnes ingesteld. Voor elke vestiging werd een unieke regio aangewezen waar de banner getoond zou worden. Om de campagneresultaten van elke vestiging goed te vergelijken is voor elke winkel hetzelfde campagnebudget ingesteld. Er werd een ludieke actie aan de campagne verbonden, namelijk een gratis magazine Landleven bij de aankoop van 750 gram ‘Cum Laude Boerenkaas’. Via partner Bannerwise maakte Byteffekt zelf de HTML5 bannersets, welke op CPC basis werden uitgeleverd op premium en regionale titels.

DE RESULTATEN

Een zeer hoge click-trough-rate van maximaal 0,4% en gemiddeld is 0,24%, maakte de campagne direct een succes. Statistieken wezen uit dat een brede doelgroep interesse had in de kazen. Maar ook offline leverde de campagne veel op: de deelnemende winkels hadden een omzetgroei van 5-6% t.o.v. een vergelijkbare periode een jaar eerder. Dit in tegenstelling tot de winkels die niet aan de campagne hadden meegedaan, welke geen omzetstijging zagen.