Een HTML5 banner? Die maak je gewoon zelf!

Een HTML5 banner? Die maak je gewoon zelf!

Bij succesvol online adverteren zijn goede banners onmisbaar. Maar de kosten voor de creatie van een bannerset lopen vaak flink op. Gelukkig blijven in ons vakgebied de nieuwe technieken zich in razend tempo opvolgen. Zo wordt elke afzonderlijke stap in het online advertentieproces steeds toegankelijker voor iedereen. Hoe verkrijg je effectieve banners die je bovendien een besparing opleveren in zowel kosten als tijd?

Meer resultaat

Zoals Sophie in de vorige blog al opmerkte, zijn dynamische banners de ideale manier om lokaal, persoonlijk en relevant te adverteren. Met een dynamische bannerset is het namelijk mogelijk om binnen één campagne meerdere boodschappen te verspreiden. Zo neemt niet alleen de relevantie toe, ook blijft alle data gebundeld, waardoor er meer data beschikbaar is voor optimalisatie. Beide gevallen leiden tot beter resultaat.

Html5-expert

Dit klinkt positief, maar toch is er een probleem waar ik veel adverteerders tegenaan zie lopen. Namelijk de kosten die hieraan verbonden zijn. Omdat veel banners geschreven zijn in html5, is er voor elke nieuwe actie en elk formaat een programmeur nodig die deze taal beheerst. Zeker binnen campagnes met een klein budget raken de kosten zo al snel uit verhouding.

Selfservice

Wanneer het gaat om geldbesparing is de  oplossing vaak simpel: doe het zelf! Nu zullen veel ondernemers zonder kennis van html5 dit in eerste instantie niet aandurven, maar ik heb goed nieuws. Er is namelijk nieuwe software voor handen, waarmee je binnen je eigen online omgeving zelf banners kunt ontwikkelen, zoals bijvoorbeeld adCreate van Adcombi. Vanuit een template bouw je stapsgewijs je banner en bepaal je eenvoudig met kleur, call-to-action en teksten hoe je banner er uit moet zien. Ook dynamische banners kun je zonder kennis van code zelf maken. Je geeft eenvoudig aan welk veld of plaatje je dynamisch wilt hebben. Zo bouw je in een half uur je hele set, zonder de hoge kosten.

Toegankelijker

Door de ontwikkelingskosten laag te houden, blijft er meer budget over voor het inkopen van mediaruimte. Ideaal voor de kleinere bakkersketen met een klein campagnebudget, maar ook voor grote internationale adverteerders met heel veel verschillende acties. Dus doe het zelf en haal meer uit je campagnebudget!

Door Kees Punt