4 redenen om te investeren in local online marketing

‘Lokaal’ is hot. Ook in marketingland wordt steeds meer lokaal gericht geadverteerd. Naast de bekende local online marketing middelen als folders, groeien de online marketing mogelijkheden razendsnel. Toch kiezen nog veel franchiseformules, op enkele voorlopers na, voor een nationale marketingstrategie. En dat is zonde. In deze blog geef ik vier redenen om te investeren in local online marketing.

Verschil tussen nationale en lokale marketing

Met nationale marketing bereik je een brede doelgroep. De boodschap is daardoor ook algemener van aard en gericht op de USP’s van het merk als geheel. Met lokaal adverteren daarentegen bereik je de lokale doelgroepen, bijvoorbeeld via folders of lokale kranten. Maar ook met online media, zoals Facebook, Instagram of Display Advertising is veel mogelijk. Je kunt zo veel gerichter en goedkoper inspelen op de lokale klantbehoefte. Zeker voor merken met meerdere vestigingen is dat essentieel.

Als specialist in franchise marketing ken ik de complexiteit van het vakgebied. Toch raad ik je aan om te investeren in lokale online marketing. Hieronder geef ik vier redenen.  

1. Local online marketing trekt klanten naar de vestigingen

Lokale marketing trekt klanten naar de dichtstbijzijnde vestigingen. Met lokale advertenties kun je namelijk de specifieke kenmerken van elk filiaal belichten. Zo kun je tijdelijke acties, expertises, reputatie, openingstijden en adresgegevens in een advertentie tonen. Dit is relevante informatie voor consumenten die zich in de buurt van één van je vestigingen bevinden. En hoe relevanter een boodschap is, hoe beter hij werkt. Je bedient je doelgroep beter door in te spelen op zijn of haar behoeftes.

 

2. Local online marketing verbetert de customer journey

Lokale online marketing verkort de customer journey. De consument ziet immers meteen waar ze naartoe moeten en wáárom. Zeker als iemand ziet dat een winkel vlak in de buurt is, is de stap om langs te gaan zo gemaakt. Daarentegen vraagt nationale marketing met een algemene boodschap van de consument dat zij zelf op zoek gaan naar het dichtstbijzijnde filiaal op de algemene website. Met lokale online marketing komt de consument direct op de website van het filiaal waar hij het product of de dienst kan krijgen. Zo verbeter je onder andere het bounce percentage.

 

3. Je hebt concurrentievoordeel

Door wel in te zetten op lokaal online adverteren, kun je als franchise- of dealerorganisatie een groter marktaandeel winnen. Door de opkomst van verschillende online platformen (van Facebook tot Instagram en Search Engine Advertising tot Online Display Advertising) is het makkelijk om potentiële klanten lokaal te targeten. Toch zijn pas enkele voorlopers die het effectief inzetten. Grijp dus je kans en wees je concurrent voor.

 

4. Waardevolle data voor optimale marketingstrategie

Lokaal online adverteren levert waardevolle data op om het mediabudget optimaal te besteden. Het levert bijvoorbeeld specifieke informatie op over de behoeftes van de klanten in specifieke regio’s. Met deze kennis kun je productbehoefte per regio in kaart brengen. Dat is natuurlijk waardevolle informatie voor filiaalmanagers, maar ook voor toekomstige lokale online marketing campagnes.

 

Kortom: lokale online marketing zorgt ervoor dat je meer uit het mediabudget haalt, omdat je advertentie relevanter is voor de lokale doelgroep. En dat is een waardevolle aanvulling in de marketing strategie. Als specialist voor franchise- en dealerorganisaties brainstorm ik graag met je over de mogelijkheden van programmatic display advertising. Neem gerust contact met me op.

 

Max Verstappen is Partner Digital Marketing Strategist en een doordachte sparringpartner op het gebied van online marketing. Hij is bedreven in het analyseren en uitvoeren van marketing en communicatiedoelstellingen en strategieën. “Je krijgt het beste eindresultaat door verschillende marketing kanalen, data, techniek en de expertise van verschillende mediabureaus bij elkaar te brengen.”