Online marketing: Afkijken van de drukste winkelstraat van Nederland

Wat is de drukste winkelstraat van Nederland? Velen beantwoorden die vraag automatisch met: de Kalverstraat. Niets is minder waar. De drukste winkelstraat is tegenwoordig de weg naar populaire webshops als Bol.com en Marktplaats.nl. Wat kun je als merk met fysieke winkels van deze giganten leren?

De drukste winkelstraten van tegenwoordig zijn zonder twijfel de digitale wegen naar techgiganten als Marktplaats.nl en Bol.com. De klant shopt vaker online en het eerste contactmoment vindt eveneens online plaats. Waar de altijd populaire Kalverstraat dagelijks gemiddeld 100.000 bezoekers trekt, struinen er per dag 830.000 consumenten op Bol.com en zelf 1,3 miljoen op Marktplaats.nl. Of wat denk je van CoolBlue, dat vier keer op rij de Award voor beste Webwinkel won?

Veel franchise- & dealerorganisaties zien ondertussen het belang van online presence in. Ze hebben een website en zetten langzaam maar zeker in op online marketing. Toch valt er nog veel te verbeteren om de bezoekersaantallen én het offline winkelbezoek te vergroten.

 

De ultieme klantbeleving: fysieke winkels mét online presence

Fysieke winkels mét een goede online presence zorgen voor een ultieme klantbeleving. De zoektocht begint tegenwoordig online, maar de consument wil ook een plek waar menselijke service geboden wordt. Waar ze producten kunnen passen of ruilen en advies kunnen vragen. Het verbetert de experience van de klant met het merk, en dat draagt weer bij aan aan de merkbeleving en de omzet.

CoolBlue opent niet voor niets verschillende vestigingen. En met succes: ze breiden in de nabije toekomst uit. Bol.com profiteert op haar beurt van de afhaalpunten door de samenwerking met Ahold. Het voordeel voor franchise-organisaties is dat ze die fysieke winkels al hebben. Combineer je dat met een goed functionerende website én online touchpoints, dan zorg je voor de ultieme merkbeleving voor de klant.

 

Gebruikerservaring is leidend

De gebruikerservaring bepaalt hoe een website is ingericht. Marktplaats, Bol.com & CoolBlue verbeteren en personaliseren hun websites voortdurend door middel van data. Alles is erop gericht om het bezoekers zo makkelijk mogelijk te maken iets te kopen. De consument wordt probleemloos over de site geleid naar de producten en diensten die hij zoekt. Zowel op mobiel, tablet als op desktop. Gebruikerservaring is een belangrijke vereiste voor een goede merkbeleving en hoge conversie.

 

Online touch points om traffic te genereren

Door online touch points te creëren, genereer je kwalitatieve traffic naar je website. Met een goed doordachte marketingstrategie waarbij je verschillende marketingkanalen inzet, bereik je verschillende consumenten in alle koopfases. Zo zorg je ervoor dat je een digitale winkelstraat op maat aanlegt en vergroot je door de toename van het aantal bezoekers de kans op conversie.

Als je kijkt naar de webshop giganten, zie je dat zij echte online marketingmachines zijn die data inzetten om bepaalde strategische keuzes te maken. Zo zijn ze overal zichtbaar en leggen digitale wegen aan die de zoekende consumenten naar de webwinkels leiden. Dat doen ze door online touch points te creëren op de verschillende kanalen. Zoals online display advertising, Search Engine Optimization, Search Engine Advertising, advertenties op Facebook en YouTube, etcetera. Met een goede mix van deze kanalen, blijf je top of mind bij je doelgroep en kun je als franchise- of dealerorganisatie een consistente merkbeleving creëren.

 

Ik denk graag met je mee hoe jij je online presence kunt versterken en zo adequaat kwalitatieve traffic naar jouw website en winkel te leiden. Aarzel niet om contact met me op te nemen als je vragen hebt via max.verstappen@marqeting.nl.

 

Max Verstappen is Partner Digital Marketing Strategist en een doordachte sparringpartner op het gebied van online marketing. Hij is bedreven in het analyseren en uitvoeren van marketing en communicatiedoelstellingen en strategieën. “Je krijgt het beste eindresultaat door verschillende marketing kanalen, data, techniek en de expertise van verschillende mediabureaus bij elkaar te brengen.”