4 must do’s voor succesvolle banners

Goede banners zijn de basis van een succesvolle campagne. Klinkt logisch, maar ik zie in de praktijk nog vaak dat opdrachtgevers veel meer uit banners kunnen halen. Zonde! Met een paar bewezen tips en richtlijnen verhoog je namelijk de clicks en je zichtbaarheid. Ik geef je vier must-do’s voor optimale banners.

1. Gebruik de juiste formaten voor je banners

Maak banners in de 5 standaard IAB formaten. Zo zorg je ervoor dat je banners op de juiste posities kunnen staan op de websites waar je zichtbaar wilt zijn. Niet alle veiling platformen nemen afwijkende formaten aan. Houd je daarom aan de volgende maten: Large Rectangle (336×280), Medium Rectangle (300×250), Leaderboard (728×90), Skyscraper (120×600) en de Wide Skyscraper (160×600).

Voor een hogere branding waarde gebruik je rich-media formaten: de Halfpage Ad (300×600) en Billboard (970×250). Zorg er tegelijkertijd voor dat de bannerformaten ook geschikt zijn voor mobiele devices (320×50 en 320×100). Zo bereik je de consument op elk moment in de customer journey.

2. Gebruik korte animaties en statisch beeld

Voor een zo groot mogelijk bereik van je campagne, duren je animaties in de banner niet langer dan 30 seconden en eindigen ze met een statisch beeld. Niet alle veiling platformen nemen banners met een langere animatie aan. Ook blijft je boodschap en merknaam niet hangen bij de consument op het moment dat hij verder scrollt. Dat los je op met een statisch beeld aan het einde.

3. Trek aandacht met je boodschap

Trek de aandacht van de consument met een heldere, opvallende boodschap. Gemiddeld bepalen mensen binnen minder dan een seconde of ze een online advertentie de moeite waard vinden. Houd je propositie daarom kort en zet deze krachtig neer. Combineer tekst en beeld, teveel tekst leidt af en is moeilijk te onthouden. Benoem ook prijzen om kwalitatieve traffic te genereren, de consument die dan doorklikt is immers al op de hoogte van de prijs en toont alsnog interesse. Tot slot is het belangrijk om urgentie te creëren in je boodschap. Mensen zijn sneller geneigd te reageren op een tijdslimiet (Nog maar 3 dagen beschikbaar!) of beperkt aanbod (Nog maar 2 woningen te koop!).

4. Stem je banners af op je campagne doelstelling

Stem de elementen in je banners af op je campagne doelstelling. Is je doel om traffic naar de site te krijgen? Voeg dan een Call To Action (CTA) button toe. Belangrijk is dat deze in het laatste frame goed zichtbaar blijft, maar liever nog tijdens de hele uiting. Hierdoor wordt de bezoeker de gehele uiting door aangespoord om door te klikken. Gebruik één CTA per bannerset, meerdere werken contraproductief omdat ze verwarring opwekken.

Zijn de banners voor een branding campagne? Dan is het belangrijk om je logo zo veel mogelijk naar voren te laten komen. Zo koppelt de consument na het zien van de banner zijn of haar behoefte aan jouw logo en bedrijfsnaam. Zorg daarom dat je het logo in alle frames weergeeft, of in ieder geval in het laatste frame. Dan blijft het logo zichtbaar als de animatie is afgerond.

Voer deze vier must-do’s door en je haalt meer clicks en verhoogt je zichtbaarheid.

Bob Bouwhuis is campagnemanager bij Marqeting. Hij beheert en optimaliseert online campagnes en zorgt ervoor dat opdrachtgevers het beste uit hun display campagnes halen. Heb je nog vragen? Neem gerust contact op.