In-app advertising: zo bereik je moeiteloos je doelgroep

De mobiele revolutie van de afgelopen jaren zorgde ervoor dat marketeers display advertising op mobiele telefoons massaal omarmden. Het gebruik van apps blijft ook onverminderd populair onder consumenten. In de praktijk zie ik echter dat marketeers daar nog kansen laten liggen. Mede door de misvattingen die rondom in-app display advertising bestaan. Maar met deze technieken bereik je moeiteloos je doelgroep op hun smartphone in de populairste nieuws- en weer-apps.

In-app display advertising

Dit jaar is het mobiele internet voor het eerst groter dan internetgebruik op desktop. De smartphone is tegenwoordig ook de eerste bron voor het nieuws en het weer. Nu.nl, de Telegraaf en NOS behoren tot de populairste media-apps. Ook apps als Buienradar zijn onverminderd populair. Toch zie ik dat marketeers nog relatief weinig gebruik maken van apps om hun doelgroep te bereiken. Dat komt omdat vaak – ten onrechte – wordt gedacht dat je met in-app display advertising niet goed lokaal kunt targeten, dat je niet kunt retargeten en dat het algoritme niet goed kan optimaliseren. Niets is minder waar! Drie best practices voor in-app advertising en je bereikt gegarandeerd je doelgroep. 

1. Lokaal adverteren in apps met geofencing

Locatie is king als het om adverteren gaat voor merken met fysieke winkels. De afstand tot een winkel speelt immers een grote rol bij aankoopbeslissingen. Aan de hand van een wifi netwerk is het eenvoudig om de locatie van een consument te bepalen. Maar wanneer hij onderweg is en overschakelt op 3G of 4G, kan de locatie niet meer zo nauwkeurig bepaald worden. In dat geval biedt geofencing uitkomst.

Met geofencing baken je virtueel een geografisch gebied af door middel van GPS. Zo kun je mensen targeten die zich in een bepaalde straal van jouw filiaal bevinden. Je advertentie wordt dan getoond aan de consument die zich binnen het bereik van jouw filiaal bevindt. Hij ziet jouw banner bijvoorbeeld in de NU.nl app zodra hij binnen twee kilometer afstand van jouw winkel is.

2. Retargeten met cross-device retargeting

Cookies werken niet in apps. Het retargeten van je doelgroep kan dus niet via de reguliere weg. Geen nood, want met cross-device targeting kun je alsnog de informatie die je nodig hebt van je doelgroep verzamelen. Het is een techniek waarbij een algoritme voorspelt welke verschillende devices bij iemand horen. Je koppelt dan de desktop van een consument en het bezoekgedrag daarop aan zijn smartphone of tablet. Zo kun je een advertentie in de app op zijn smartphone laten zien nadat hij of zij je website heeft bezocht.

3. Whitelist van de populairste apps

Voor het optimaliseren van je campagne met in-app display advertising adviseer ik om het net even anders aan te pakken dan bij een desktop campagne. Voor desktop zou je de campagne netwerk breed uitzetten, daarbij bepaalde titels uitsluiten en het algoritme laten optimaliseren. Voor in-app advertising is het doeltreffender om een whitelist van de populairste nieuws- en weer-apps te maken. Zo weet je zeker dat je advertenties op deze apps terechtkomen, bij de doelgroep die voor jou relevant is.

Als je deze drie best practices inzet, biedt in-app display advertising marketeers nog veel kansen en bereik je moeiteloos je doelgroep. Mocht je nog vragen hebben hoe jij in-app advertising kunt inzetten voor jouw merk of vestiging, neem dan gerust contact met me op.

Willemijn Hoedjes is campagne manager bij Marqeting. Ze is verantwoordelijk voor het beheren en optimaliseren van uiteenlopende online advertising campagnes. Willemijn weet alles van display strategieën en targeting mogelijkheden.