Display trends die je in 2018 in de gaten moet houden

Het is niemand ontgaan dat er dit jaar een nieuwe Europese privacywet van kracht wordt, een ontwikkeling die de markt flink bezig houdt. Maar er is nog veel meer gaande in de wereld van display advertising. Het afgelopen jaar is de markt weer stevig gegroeid en alles wijst erop dat dit in 2018 doorzet. Wat zijn de ontwikkelingen die adverteerders dit jaar in de gaten moeten houden? Ik zet drie trends voor je op een rijtje.

 

Definitief afscheid van irritante banners

Als adverteerder wil je dat je banner opvalt, maar waar ligt nu de grens tussen opvallen en als irritant ervaren worden? De werkgroep Better Ads Standards heeft een lijst samengesteld van bannerformaten die beter vermeden kunnen worden. Denk hierbij aan pop-ups, knipperende animaties, te grote formaten, maar bijvoorbeeld ook aan video’s met geluid. Voor mobiel geldt dat een pagina maximaal voor 30% gevuld mag zijn met banners.

 

Vanaf februari gaat Google Chrome werken met een ingebouwde adblocker die standaard is ingeschakeld, maar alleen de meest irritante advertenties blokkeert. Het doel is om andere adblockers tegen te gaan die meestal alle advertenties blokkeren. Als een van de grootste verkopers ter wereld van online advertenties zijn zij natuurlijk gebaat bij zo min mogelijk adblockers.

 

Verschuiving naar mobiel zet door

De online advertentiemarkt blijft explosief groeien. De uitkomsten van de Online Ad Spend Study H1 2017 van Deloitte en IAB Nederland, wijzen op een definitieve verschuiving van desktop naar mobile advertising. Search, display en video advertising op mobiel waren afgelopen jaar al verantwoordelijk voor meer dan 40% van de totale online advertising bestedingen. Daarbij lieten display en video op mobiel een stijging van maar liefst 35% zien. De verschuiving van desktop gebruik naar mobile gebruik door consumenten gaat in 2018 nog verder en in navolging daarvan zal de ad spend dat ook doen.

 

Location Based Advertising

De juiste targeting is cruciaal voor een sterke display campagne en dit wordt steeds beter ingevuld. Naast het targeten op de juiste profielen wordt steeds vaker ingezet op lokale relevantie. Middels geo-fencing en geo-targeting is het mogelijk om hyperlokaal te targeten en dus om extreem relevant te zijn. Voor marketeers is het nog vaak onduidelijk wat nou precies het verschil is tussen de twee. Een kleine uitleg.

 

Met geo-fencing stel je een virtuele cirkel om bijvoorbeeld een vestiging heen op basis van GPS of een IP-adres. Dit kan zo groot als je wilt, maar meestal wordt dit ingezet op hele kleine gebieden. Advertenties binnen dit gebied kunnen worden gezien op alle devices.  

 

Geo-targeting verwijst naar het leveren van advertenties aan mensen die voldoen aan specifieke targeting criteria en die binnen een gedefinieerde straal binnenkomen met behulp van dezelfde geo-fencing technologie. Het belangrijkste verschil is dat geo-targeting gebaseerd is op specifieke targeting criteria, zoals demografische gegevens, gedrag, interesses en de locatie van de persoon. Hiervoor heb je vaak een groter gebied nodig, omdat je de advertenties dus niet aan iedereen binnen de geo-fence toont.

Heb je nog vragen over een van deze, of andere trends? Neem dan gerust contact met me op!

 

Ewout Lieben is Online Marketing Specialist bij Marqeting. Samen met opdrachtgevers zoekt hij innovatieve manieren om het hoogste rendement uit hun online marketingbudgetten te halen. Hij ziet het als een uitdaging om met de inzet van de juiste data specifieke doelgroepen zo goed mogelijk te bereiken.