Haal meer uit online advertising door te testen

Testen wie je doelgroep is en op welke media zij zich bevinden, is een belangrijk element om je online advertising campagne te laten slagen. Het laat je namelijk zien bij wie je campagne in de praktijk het beste presteert. Toch wordt het nog vaak onderschat. Terwijl het algoritme een stuk slimmer, sneller en nauwkeuriger bepaalt wie de doelgroep is en op welke kanalen en media ze zich bevinden. Door te testen haal je het optimale uit je budget én je campagne. Hoe doe je dat?  

 

Meten is weten

Om optimale campagneresultaten te behalen, is het belangrijk om te weten op welke media en bij welke doelgroep je campagne het beste presteert. En hoe kun je daar beter achter komen dan door te meten? Het grote voordeel van online is dat het algoritme dat automatisch voor je doet. Met de data die je verzamelt kun je vervolgens je budget optimaal inzetten op de doelgroep die daadwerkelijk interesse heeft in jouw product of aanbieding. Dit doe je door het mediabudget effectief te besteden op de juiste media en kanalen.

 

Test, test, test

Testen is heel simpel. In de eerste periode, bijvoorbeeld een week, van je mediaplan lever je met dezelfde bannerset verschillende campagnes uit om data te verzamelen. Op ieder mediakanaal (social of display) zet je een campagne uit. Binnen die kanalen zet je een (klein) deel van je budget in op verschillende media segmenten. Het algoritme gaat vervolgens kijken waar jouw campagne het beste presteert.

 

Display

Binnen display kun je afhankelijk van je campagnedoelstellingen testen met drie verschillende targeting instellingen. Op ieder segment zet je één campagne uit met een klein deel van je budget.

  • Netwerk Breed: Je advertentie wordt uitgezet in het gehele netwerk, je advertentie wordt getoond aan de beste match. Het systeem optimaliseert automatisch naar de plek waar jouw advertentie het beste presteert. Dat kan dus een heel andere doelgroep zijn dan je voor ogen had.
  • Audience: Je advertentie wordt getoond aan een groep die jij hebt samengesteld op basis van aanname, vaak samengesteld op basis van third party data zoals postcodes van koophuizen in een bepaald gebied.
  • Channels: Je target specifieke domeinen. Bijvoorbeeld automotive of vrouwentitels, omdat je aanneemt dat daar de doelgroep zit.

Social

Voor Facebook en Instagram kun je de volgende targeting instellingen tegen elkaar afzetten:

  • Netwerk Breed: Een deel van je budget zet je uit over het gehele netwerk, je advertentie wordt getoond aan de beste match.
  • Op basis van interesse en gedrag: Bijvoorbeeld op mensen targeten die als interesse voetbal hebben.
  • Lookalikes: Uitleveren aan de mensen die in hun gedrag en interesses lijken op je ideale doelgroep.

Retargeting

Als eenmaal je doelgroep gevonden hebt, dan kun je ook met retargeting gaan testen bij wie je campagne het beste presteert. Dat kan met een poule die je opbouwt in je testperiode. Maar ook met een doelgroep die jij zelf hebt opgesteld, bijvoorbeeld aan de hand van websitebezoekers. Zowel voor social als display kun je testen of je campagne het beste presteert op:

  • Bezoekers op de homepage
  • Bezoekers op de categoriepagina
  • Bezoekers die een product in hun winkelmandje hebben gedaan
  • Bezoekers die het product (alleen) hebben gezien

De optimale online advertising campagne

Na het verzamelen van de campagneresultaten kun je op basis van gegronde data bepalen hoe je de rest van je budget inzet. Natuurlijk is het raadzaam om tijdens de rest van je campagne waar nodig bij te sturen en met het budget te schuiven. Op deze manier haal je het meeste uit je budget én je campagne.

In een volgende blog lees je meer over hoe je met banners kunt A/B testen op basis van kleuren, teksten en call-to-actions.

 

Willemijn Hoedjes is campagnemanager bij Marqeting. Ze is verantwoordelijk voor het beheren en optimaliseren van uiteenlopende online advertising campagnes. Willemijn weet alles van display strategieën en targeting mogelijkheden.