Zo krijg je meer inzicht in je display advertising campagnes

Marketeers meten de resultaten van hun display advertising campagnes om te zien wat het oplevert en te kunnen optimaliseren. Maar bij veel opdrachtgevers zie ik dat ze nog veel meer waardevolle inzichten kunnen krijgen in hun display advertising campagnes. Zo worden de consumenten die je banner hebben gezien en later organisch naar je website komen vaak vergeten. En kun je veel meer te weten komen over de kwaliteit van je traffic. Hoe gaat dat meten in zijn werk?

Je hoeft aan een marketeer niet uit te leggen wat de voordelen zijn van het meten van je campagneresultaten. Toch kijken marketeers bij display advertising vaak alleen naar de uitgeleverde impressies, de gegenereerde clicks en het aantal inschrijvingen of aankopen dat een campagne opleverde. Zonde. Er valt veel meer uit je display verkeer te halen, waardoor jij het optimale uit je campagne haalt.

Vollediger inzicht in verkeer van display advertising campagnes met conversiepixels

Om vollediger inzicht te krijgen in je display verkeer plaats je conversiepixels op je website die direct gekoppeld zijn aan je banners. Conversiepixels geven je zowel inzicht in je harde conversies – de aankopen of inschrijvingen die een click opleverde, als zachte conversies – een behaald doel dat niet direct tot omzet leidt. Dat laatste wordt vaak vergeten. Een paar voorbeelden van interessante dingen om te meten:

  • Downloads van een whitepaper of brochure
  • Het aantal contact aanvragen
  • Het bekijken van een plattegrond of afbeeldingen
  • Doorklikken naar bepaalde pagina’s

Verschil tussen een conversiepixel en Google Analytics

Conversiepixels geven extra informatie die je in Google Analytics niet kunt zien. In Google Analytics zie je namelijk alleen het verkeer dat door het klikken op je banner op je website is gekomen. De conversiepixel helpt om ook het verkeer inzichtelijk te maken van mensen die de banner alleen hebben gezien en pas op een later moment op je website terecht kwamen. De conversiepixel analyseert het gedrag van allebei. In andere woorden: met conversiepixels krijg je het meest volledige inzicht in wat je bezoekers doen na het zien van of klikken op je banner. Zo kun jij het beste bijsturen en je campagne optimaliseren.

Houd met het plaatsen en gebruiken van conversiepixels wel rekening met de aankomende AVG.

Post views conversies meten

Vaak zie ik dat marketeers alleen post click conversies meten, de resultaten van mensen die doorklikken op een banner. Hoe zit het met de mensen die na het zien van je banner op een later moment naar je website gaan, met de post view conversies? Dat zijn er vaak veel meer. Ook van je post view verkeer kun je zowel de harde als de zachte conversies meten.

Kwaliteit van je traffic meten

Ook op het gebied van de traffic kwaliteit valt er vaak nog winst te behalen. Je kunt bijvoorbeeld analyseren wat er gebeurt nadat een consument op je banner klikte en op je landingspagina terechtkomt. Wat zijn de bounce percentages? Welke pagina’s bezoeken ze nadat ze er geland zijn? Hebben we de juiste landingspagina gekozen? Moeten we de boodschap aanpassen, omdat deze niet duidelijk is? Ook kun je zien welke devices ze gebruikten en bepalen welk type device het meest waardevolle verkeer binnenbracht. Daarnaast kun je zien via welk kanaal ze op je advertentie terecht kwamen en kun je zien wat ze erna doen: bijvoorbeeld of ze naar je Facebookpagina of je website.

Er zijn dus nog veel manieren om meer inzicht in je display advertising campagnes te krijgen zodat je deze kunt optimaliseren. Mocht je nog vragen hoe je het in kunt zetten voor jouw merk of vestiging, neem dan gerust contact met me op.

Bob Bouwhuis is campagnemanager bij Marqeting. Hij beheert en optimaliseert online campagnes en zorgt ervoor dat opdrachtgevers het beste uit hun display campagnes halen.