6 x inspiratie voor je volgende retargeting campagne

Retargeting geeft marketeers het vermogen om advertentiecampagnes direct te richten aan geïnteresseerde consumenten. Vaak wordt het ingezet om consumenten te targeten die op je website zijn geweest. En dat werkt, want met retargeting is de kans op conversie aanzienlijk hoger. Maar er zijn veel meer mogelijkheden. Dit zijn zes ideeën voor je volgende retargeting campagne.

Retargeting
Wat retargeting precies inhoudt? Je plaatst een pixel, een kleine code, op het device van mensen die op je website zijn geweest. Vervolgens kun je diegene anoniem volgen en ze overtuigen om terug te komen om toch je product te kopen of te vertellen over iets. Super effectief om mensen die op je website zijn geweest te targeten en conversie te verhogen. Maar er zijn nog veel meer interessante manieren om retargeting in te zetten. Zes voorbeelden om je te inspireren.

1. Retargeting poules op je website

Maak verschillende boodschappen op basis van je websitebezoekers. Onderscheid bijvoorbeeld de consumenten die je homepage bezochten en degene die ook andere pagina’s bekeken. Iemand die op je contactpagina is geweest wil andere informatie dan iemand met producten in een winkelmandje. Maak voor iedere groep een andere advertentie die relevant is voor de betreffende groep.

2. Retarget op de fases van de sales journey

Retarget je doelgroep op basis van de fase waar ze in de sales journey zijn. Consumenten hebben in iedere fase van de sales journey een andere informatiebehoefte, stem die af met de boodschap. Dat kan heel gemakkelijk door te spelen met de leeftijd van de pixel die je plaatst, de zogeheten cookie age. Maak een poule met mensen die nul tot zeven dagen en een groep van mensen die al een maand op je site komen. Welke cookie age je instelt, is natuurlijk afhankelijk van je type product of dienst. Vervolgens toon je gepaste aanbiedingen aan de consument. Maar zo kun je ook consumenten uit je retargeting poule uitsluiten. Mensen die al een aantal maanden geleden op je webpagina zijn geweest, kopen een product waarschijnlijk niet meer. Toch vergeten adverteerders deze vaak buiten te sluiten.

3. Upsellen

Bied bestaande klanten nieuwe producten of diensten aan. Marketeers vergeten vaak dat ze via display en social retargeting ook bestaande klanten een aanvullend pakket of ander product kunnen aanbieden. Een gemiste kans. Want deze klanten zijn al geïnteresseerd in je merk, maar kopen niet iets dat ze al hebben. Een sprekend voorbeeld daarvan is een keukenzaak. De consument koopt niet zomaar een tweede keuken, maar je kunt wel andere keukenapparatuur, accessoires of service aanbieden.

4. Gebruik discounts en aanbiedingen

Trek mensen over de streep met een aanbieding in je advertentie als ze op het punt stonden je product of dienst te kopen, maar toch afhaakten. Je kunt hen advertenties laten zien met een actie(code) waarmee ze korting krijgen als ze de bestelling toch plaatsen, bijvoorbeeld binnen een bepaalde tijd. Wees wel voorzichtig met korting, je wilt niet dat je klanten eraan wennen en je producten lager gaan waarderen.

5. Vernieuw je advertenties

Voorkom banner moeheid bij consumenten. Dat wil zeggen dat banners niet meer gezien worden en de informatie niet meer opgenomen wordt door de bezoeker. Blijf daarom nieuwe advertenties verzinnen en test, bijvoorbeeld door a/b testen, welke advertenties aanslaan. Dat betekent dat je advertenties vaker zult moeten vernieuwen, maar zorgt er wel voor dat je opnieuw de interesse van je doelgroep wekt.

6. Multi-channel strategie

Kies voor een multi-channel strategie en zorg ervoor dat je de advertenties en boodschappen met elkaar stroomlijnt over de verschillende kanalen. Je kunt bijvoorbeeld een campagne op social laten aansluiten op een email marketing campagne. Of je social media campagne aansluiten bij je display campagne, zodat je gebruikers over het gehele internet met een relevante boodschap kunt targeten.

Heb je nog vragen hoe jij retargeting kunt inzetten voor jouw merk? Neem gerust contact op.

Bob Bouwhuis is campagnemanager bij Marqeting. Hij beheert en optimaliseert online campagnes en zorgt ervoor dat opdrachtgevers het beste uit hun display campagnes halen.